s/y Alva

Du kan inte korsa havet genom att endast stå och titta på vattnet

Om oss

P8110017   IMG_8784_2

Vi, Kenth och Carina, träffades 1976 och har hängt ihop sedan dess i vått och torrt. Båda yrkesverksamma inom sjukvården. Kenth som är född 1956, läkare till yrket och specialist i allmänmedicin. Carina som är född 1958, biomedicinsk analytiker till yrket. Vi har tre vuxna barn som alla bor i vår närhet så det ger möjlighet att träffas ofta.

Vår första båt som vi skaffade i början då vi träffats var en Albin Express som vi hade ihop med våra bästa vänner. Segling och intresset för havet var fött! Sedan har båtlivet varierat alltifrån styrpulpetbåt till större motorbåt och tillbaks till segelbåt igen. Vi hade en Ryds 23, Targa 25 och som vi sedan bytte upp till en Targa 31. Motorbåt var det som var mest ändamålsriktigt då vi hade flyttat ut i skärgården för snabba transporter och utan att behöva planera efter skärgårdsbåtarnas turer. Sedan har vi seglat som besättning på goda vänners segelbåtar under åren. Sedan blev dragningen till segelbåt för stort igen. Så under några år drev jag tillsammans med en god vän segelbåts charter där vi hade tre segelbåtar i vår flotta,  en Bavaria 42, en Delphia 40 och en Delphia 37. Längtan efter egen segelbåt och drömmen om ”längesegling” växte dock efter hand. Segelbåtschartern avvecklades och letandet efter en lämplig båt för ”längesegling” inleddes. Har alltid varit svag för ”orustbåtarna”, trygga båtar med hög byggkvalitet. Var länge inne på en Hallberg Rassy och vi var och tittade på flera objekt men så dök denna Regina upp och vi föll direkt. Planlösningen med däcksalong är inget vi vill byta bort idag.

Det känns ytterst privilegierat att få ha ett sådant här projekt, dröm/äventyr framför sig. Våra ”längeseglingsplaner” är att år för år utöka cirkeln från hemmahamnen. Vi vill dock inte klippa banden till livet innan ”längeseglingen” utan alltid ha möjligheten att återkomma för en paus, odla och vårda kontakterna med nära och kära eller om det inte skulle bli som man tänkt sig.

Vår nautiska kompetens är att vi båda har:

  • Förarintyg
  • Kustskepparintyg
  • SRC-intyg (f.d. VHF-intyg)
  • Utsjöskepparintyg
  1. Mads

    Kul se eran hemsida … Vi har precis köpt en Regina 43 och tänker om några år att långfärdssegla/långtidssegla :-) … Även vi kollade mycket på HR och Najad – men som ni föll vi direkt när vi så denna ..

    Skall bli kull att följa eran blogg … kanske vi ses på havet :-)

    • Kenth

      Hej,

      Gratulerar till köpet av en mycket fin båt!

      Seglingshälsningar
      Kenth & Carina

  2. Mads

    tack så mycket.
    Har ni ”förbättrat” något i båten? Jag tänker på större/extra kyl, tvättmaskin, watermaker, generator, solpaneler etc?
    Vad har ni för planer för segling i framtiden?

    • Kenth

      Detta står på vår ”att göra” lista inför den planerade avseglingen och det som står överst på denna lista är energiförsörjningen. Jag tittar nu på lite olika lösningar att kombinera vindkraft, solpaneler med bränslecell (EFOY) som backup. Energiförbrukningen är ju ett stor fråga med dagens utrustning alltifrån navigationsutrustning, kommunikation, autopilot, kyl/frys etc. Tanken är ju också att man skall vara så självförsörjande som möjligt. Det kunde vara trevligt att få lite feedback hur ni tänker och resonerar kring dessa frågor.

      • Mads

        Hej igen … jag så att du frågade runt lite om erfarenheter med EFOY? … det samma gör jag – det är jo en smidig lösning – men jobbigt att man MÅSTE köpa EFOY bränsle – svårt få tag i många ställen i värden. Fick du några synpunkter från seglare med erfarenhet om denna? (vara jo skönt inte skulle installera ett diesel elverk).
        En annan fråga .. vi är inte helt nöjda med kyl/frys lösningen – lite för lite plats i kylen på Regina 43 tycker jag — har ni gjort något med det?
        När vi en dag kommer dra iväg på långseglingen funderar vi på tvättmaskin – har Ni det? – i så fall var har ni hittat plats? :-)
        Även dubbla försegel ser jag på bilden. Har Ni installerat det eller var det där redan?? – det är en förbättring jag funderar på senare …
        Hoppas Ni är lika nöjda som vi med fiiiina Regina :-) – nu är det snart dags att få i skutan :-)
        MVH
        Mads

        • Kenth

          Jag tycker tanken med förnyelsebar energi är tilltalande när man seglar. Solpanel, vindkraft, bränslecell. Det finns nu en ny bränslecell på marknaden, Hydromax 150 som drivs med en saltlösning + äppelsyra som du förvara som pulver och sedan blandar med vatten när du behöver fylla på. Lättare att stuva. Man slipper dunkar med brandfarligt Metanol! Svensk återförsäljare http://www.marinmagasinet.se
          För oss har kyl/frys varit tillräckliga hitintills men det kan jag hålla med om skall man göra en lång översegling kan man behöva mer utrymmen, men då får man väl lös det med en separat kylbox.
          Vi hade också tankar om tvättmaskin men vi har släppt den tanken. Det finns plats om man pratar med varvet, bla i duschen i akterkabinen under bänken vid navigationsplatsen. Men det kräver ju en hel del ombyggnad när den inte är förinstallerad från varvet.
          Dubbla försegel med peka var monterat från varvet när båten var ny.
          Seglarhälsningar!

          • S/Y LOOMA IV

            Hej igen. Ser ni har seglat en del i sommar i vackra Danmark. :-)
            Nu är vi igång med förberedelser inför avfärd. Nu blir det troligen targabåge med solceller, vindgenerator – men även nya LiFePO4 batterier som kommer bli en riktig stor förbättring :-). Då tror jag vi klarar oss utan EFOY e.d. Tvättmaskin blir det inte heller ;-).. Jag skulle gärna vilja ha extra generator på motorn – men känns för trångt att få plats med tyvärr. Men många andre saker är igång nu… Watermaker, kutterstag och en hel del annat …
            Det enda jag är lite missnöjd med på denna båt är motorn … mycket krångligt att komma åt pimpeller, genomföring för kyllvatten, — och nu när jag olyckligtvis har fått dieselpest inser jag hur krångligt det är med dieseltankens placering … men man kan jo inte få allt ;-)

Kommentera

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén